Plakat secesyjny w reprodukcjach

Home / Plakat secesyjny w reprodukcjach

Historia plakatu sięga XVII i XVIII wieku. Powstał on jako wynik potrzeb reklamowych rozwijającego się przemysłu i usług. Z czasem oprócz swych wartości marketingowych zyskał walory wypowiedzi artystycznej. Warto dodać,
że końcówka XIX wieku to silny wpływ stylistyki japońskiej co przekładało się bezpośrednio na charakterystyczny nurt sztuki secesyjnej. Secesja charakteryzuje się bogatą ornamentyką, zdobieniami, motywami roślinnymi, miękkimi pociągnięciami pędzla, redukcją światłocienia, swobodną i giętką linią. Wśród znanych artystów projektujących plakaty znajduje się czeski artysta Alfons Mucha. Artysta zajmował się szeroko pojętym projektowaniem graficznym wykonując zlecenia komercyjne, ilustracje, kalendarze, pocztówki, okładki itd.i plakaty.

Jedną z bardziej charakterystycznych reklam tamtych czasów jest plakat promujący znany XIX-wieczny kabaret Paryski Le Chat Noir (Czarny Kot) autorstwa innego wyśmienitego twórcy Théophile Alexandre Steinlena.

Ten oraz wiele innych plakatów autorstwa m.in. Henri de Toulouse Lautreca czy Julesa Chéret (uważanych za prekursorów sztuki plakatu) można zobaczyć w formie graficznych reprodukcji na przygotowanej przez Galerię SH wystawie.

Zapraszamy do oglądania.
Kurator Galerii, dr Mikołaj Materne

Zdjęcia z wystawy